01 april 2019
Nissan introduceert e-POWER in Europa
Baanbrekende elektrische aandrijving van conceptauto IMQ komt in 2022
Nissan introduceert e-POWER in Europa
Aartselaar, 5 maart 2019 – Het e-POWER-aandrijfsysteem van de Nissan IMQ wordt in de nabije toekomst ook beschikbaar in Europa. De technologie verschijnt hier in 2022, zo maakte Roel de Vries, Nissans Corporate Vice President, bekend op het internationale autosalon van Genève.
De Nissan Note met e-POWER is in Japan een daverend succes. Het is daar de bestverkochte auto. De technologie combineert 100 procent elektrische aandrijving van de wielen met een 1,5-liter turbobenzinemotor die de batterij oplaadt. De auto rijdt daardoor even vlot en soepel als een auto met uitsluitend een elektromotor, maar neemt de zorg over een beperkte actieradius weg. Bovendien biedt deze aandrijflijn een uitstekende efficiëntie.
Nissan verwacht hiermee stevig in het zadel te blijven als marktleider in Europa met geëlektrificeerde aandrijving. De Nissan LEAF is hier al geruime tijd de bestverkochte elektrische auto. e-POWER maakt deel uit van een reeks nieuwe technologieën die Nissan de komende drie jaar introduceert. In de aanloop naar 2022 zal de verkoop van geëlektrificeerde Nissan-modellen vervijfvoudigen en tegen het einde van dat jaar zal het aandeel van Nissan meer dan het dubbele zijn dan het gemiddelde in de totale markt.
“Nissan is al marktleider wereldwijd met EV-technologieën en een volledig geëlektrificeerd Europa komt in het zicht”, zegt de Vries. “Met de komst van e-POWER naar Europa in de komende twee jaar brengen we de voordelen van Nissan Intelligent Mobility binnen handbereik van meer consumenten en zetten we onze missie voor een beter leefklimaat voort.”
De IMQ, die werd onthuld in Genève, zit boordevol geavanceerde technologie en is een toonbeeld van design. Hij is uitgerust met een vierwielaangedreven variant van e-POWER. Het design wijst de weg voor een nieuwe generatie crossovers voor de Europese markt.
Het e-POWER-systeem omvat een benzinemotor met een generator, een omvormer, een batterij en een elektromotor. De verbrandingsmotor dient alleen voor het opladen van de batterij en draait altijd op het meest efficiënte toerental. Verbruik en emissie zijn daardoor zo laag mogelijk.
Op dit moment levert Nissan e-POWER in Japan in de Note en de Serena, en met succes. Meer dan 70 procent van de verkochte exemplaren van de Note heeft deze aandrijflijn en bij de Serena is dat bijna de helft.
Nissans marktleiderschap met elektrische auto’s wordt vandaag nog eens onderschreven door de melding dat het aantal verkopen van de LEAF wereldwijd de 400.000 is gepasseerd. Met ingang van 6 maart start in Europa de verkoop van de Nissan LEAF e+ met een nieuwe en krachtigere batterij. In een maand tijd zijn al meer dan drieduizend orders geplaatst voor deze 62 kWh sterke LEAF-versie.
Nissan Energy zet ook dit jaar zijn activiteiten in de kijker met de komst van Nissan Energy ROAM. Dat is een draagbare, weerbestendige power pack. Voor de ROAM werden de cellen gebruikt van batterijen die voorheen in een LEAF zaten. Hij biedt een capaciteit van 0,7 kWh en een stroomvermogen van 1 kilowatt.